ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ
"Μόρφωση είναι εκείνο που μένει όταν έχουμε ξεχάσει καθετί που μάθαμε στο σχολείο." (Α. Αϊνστάιν)
"Ο μαθηματικός είναι ένας τυφλός άνθρωπος σε ένα σκοτεινό δωμάτιο που ψάχνει μια μαύρη γάτα που δεν είναι εκεί." (Δαρβίνος)

Όταν έγινε η πρώτη διάσπαση του ατόμου και κατασκευάστηκε η ατομική βόμβα, ο ίδιος ο Αϊζενχάουερ δήλωσε :
"Σήμερα ευρισκόμεθα στα προπύλαια της ελληνικής μαθηματικής".


Δευτέρα, 18 Απριλίου 2011

Γιατί μαθηματικά...; ---> Από τον Ηλία Σκαρδανά (Μαθηματικό)

Από τότε που άρχισα να διδάσκω Μαθηματικά, δέχτηκα πάμπολλες φορές την ερώτηση: «Τι μου χρειάζονται, κύριε, τα Μαθηματικά, μια επιστήμη που δεν εξελίσσεται εδώ και πάρα πολλά χρόνια; Τι
μου χρειάζονται εμένα θεωρήματα που διατυπώθηκαν πριν 2000-2500
χρόνια;» Πρέπει να ομολογήσω πως, η ερώτηση αυτή, με έφερε σε πολύ δύσκολη θέση, αρκετές φορές.
Αλήθεια, πώς είναι δυνατόν να μη νοιώθεις αμήχανα μπροστά σε ένα παιδί που αισθάνεται τα Μαθηματικά σαν «σκοτάδι» ή που νομίζει αυτό που ο περισσότερος κόσμος, από
άγνοια ή από συμφέρον πιστεύει, ότι δηλαδή τα Μαθηματικά είναι οι λογαριασμοί των κλασμάτων, των δεκαδικών κ.τ.λ. Πως μπορείς να εξηγήσεις σε κάποιον και πολύ περισσότερο σε ένα παιδί, ότι το «σκοτάδι» που βλέπει είναι γεμάτο από θησαυρούς; Θησαυρούς που άλλους, από αυτούς, θα τους ανακαλύψει με καθοδήγηση, άλλους θα βρει μόνος του… Πόσο δύσκολο είναι, σήμερα που ο κόσμος κινείται μέσα σε ένα πλαίσιο πρακτικών εφαρμογών, να εξηγήσεις ότι υπάρχουν και αφηρημένες έννοιες εξαιρετικά χρήσιμες; Βλέπετε τα Μαθηματικά συνοδεύονται από την «κατάρα» του
αφηρημένου. Παρ’ όλα αυτά όμως βρίσκονται παντού γύρω μας, αλλά χρειάζεται προσπάθεια για να το ανακαλύψουμε. Πρώτα – πρώτα θα πρέπει να γίνει κατανοητό ότι τα Μαθηματικά είναι μια επιστήμη που διαρκώς εξελίσσεται. Η εξέλιξη αυτή γίνεται αθόρυβα, χωρίς πειράματα, χωρίς εργαστήρια, χωρίς πειραματόζωα, χωρίς έξοδα αλλά με νου, μολύβι και χαρτί. Κατά καιρούς γίνονται
ανακοινώσεις στα Συνέδρια των Μαθηματικών, ανακοινώσεις που πρέπει να περάσει αρκετός χρόνος για να γίνουν κατανοητές και άρα να χρησιμοποιηθούν. Η μελέτη πολλών θεωρητικών μαθηματικών
θεμάτων και η σύνδεσή τους με τη φιλοσοφία, αφήνει άφωνο τον αναγνώστη. Κάθε καινούρια ανακάλυψη στο χώρο της Μαθηματικής επιστήμης αλλάζει τη μορφή του κόσμου. Η Μαθηματική επιστήμη βασίλισσα και ταυτόχρονα υπηρέτρια των άλλων επιστημών, είναι ο καταλύτης στην εξέλιξη του ανθρώπου.
Οι μαθηματικοί μπορούν, μεταξύ άλλων:

• Να αποδεικνύουν το προφανές.
• Να φτιάχνουν αριθμητικά συστήματα στα οποία 1+1=10.
• Να εξηγούν πως ένας αριθμός με άπειρα δεκαδικά ψηφία μπορεί
να είναι μήκος ενός ευθύγραμμου τμήματος με συγκεκριμένη
αρχή και τέλος.
• Να ορίζουν επιφάνειες χωρίς πέρατα, κι όμως πεπερασμένες.
• Να ορίζουν επιφάνειες με μια μόνο όψη.
• Να θεωρούν ότι δεν υπάρχουν ευθείες παράλληλες.
Όλα αυτά που φαίνονται παράδοξα όχι μόνο κρύβουν μια συναρπαστική
γοητεία, αλλά είναι και εξαιρετικά χρήσιμα.

Ας δούμε πως η Μαθηματική γνώση έχει αλλάξει την μορφή του
κόσμου χρησιμοποιώντας μερικά παραδείγματα.

• Η γνώση της Γεωμετρίας, επέτρεπε στους ιερείς στην αρχαία
Αίγυπτο να μοιράζουν τα εδάφη στους δικαιούχους κάθε φορά
που πλημμύριζε ο ποταμός Νείλος.
• Η γνώση της Γεωμετρίας επίσης επέτρεψε την κατασκευή των
πυραμίδων.
• Η γνώση της Τριγωνομετρίας, επέτρεψε στον Κολόμβο να κάνει
μετρήσεις με τα αστέρια και να ρυθμίζει τη ρότα των πλοίων του.
• Η θεωρία των μιγαδικών αριθμών οδήγησε στην ανακάλυψη του
τριφασικού ηλεκτρικού ρεύματος.
• Οι μαθηματικές εξισώσεις επέτρεψαν τον προσδιορισμό των
τροχιών των διαστημοπλοίων στην αστροναυτική.
• Ο Einstein με τη θεωρία της σχετικότητας, έδωσε φυσική
υπόσταση στη Γεωμετρία που θεμελίωσε ο Riemann 90 περίπου
χρόνια νωρίτερα.
• Η άλγεβρα του Boole (1+1=10) οδήγησε στην επινόηση των
ηλεκτρονικών υπολογιστών.
• Οι θεωρίες της Στατιστικής και των Πιθανοτήτων, επιτρέπουν
στους γιατρούς να κάνουν διάγνωση ή να προβλέψουν την
εξέλιξη του ασθενούς.
• Οι θεωρίες της Στατιστικής και των Πιθανοτήτων, ακόμα
επιτρέπουν την πρόγνωση του καιρού.

Αλήθεια φαντάζεστε πόσο βοήθησαν τα Μαθηματικά στην σχεδίαση, και
την κατασκευή του Παρθενώνα, του θεάτρου στην Επίδαυρο, της
διώρυγας στην Κόρινθο, του Παναθηναϊκού Σταδίου, της γέφυρας στο
Ρίο – Αντίρριο.

Υποθέτω ότι είναι προφανής ο ρόλος των Μαθηματικών στην σχεδίαση
και κατασκευή ενός σύγχρονου πλοίου, ενός αεροσκάφους.
Εκείνο που ίσως δεν είναι πολύ φανερό, είναι ότι η μεγαλύτερη
χρησιμότητα των Μαθηματικών βρίσκεται στην απαραίτητη βοήθεια που
προσφέρουν στην κατανόηση όλων των γνώσεων που θα χρησιμοποιήσει
κάποιος. Γνώσεων που ενδεχομένως, δεν φαίνεται να έχουν καμία
σχέση με την αφηρημένη μαθηματική έννοια που τις ερμηνεύει.
Από την άλλη μεριά, κάποιες φορές είναι πιο γοητευτική η διαδρομή
και η αναζήτησή μας μέσα στο «σκοτάδι» απ’ ότι είναι η ίδια η
ανακάλυψη.

Ηλίας Σκαρδανάς.

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου